سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طرز کار ژنراتور

ژنراتور بطور کلی به دستگاهی اطلاق می ‌شود که انرژی مکانیکی را به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند. در مورد انواع مختلف ژنراتورها می‌ توان به ژنراتورهای الکتریکی، ژنراتورهای بخار، ژنراتورهای بادی و ژنراتورهای خورشیدی اشاره کرد. در ادامه به توضیح طرز کار ژنراتور می ‌پردازیم.

ژنراتورهای الکتریکی

طرز کار ژنراتور الکتریکی بر پایه اصل الکترومغناطیسی است. ژنراتورهای الکتریکی، از اصول الکترومغناطیسی استفاده می‌کنند تا انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل نمایند. این نوع ژنراتورها شامل ژنراتورهای القایی و ژنراتورهای مغناطیسی هستند. در هر دو نوع، تغییر میدان مغناطیسی باعث تولید جریان الکتریکی در موجب می ‌شود.

ژنراتورهای بخار

طرز کار ژنراتور بخار بر اساس تبدیل انرژی حرارتی به انرژی مکانیکی و سپس به انرژی الکتریکی است. آب در این ژنراتورها به بخار تبدیل شده و بخار تولید شده به توربین متصل می ‌شود. توربین با دستگاهی که به آن متصل است، که معمولا یک ژنراتور الکتریکی می باشد، مرتبط می ‌شود. توربین با تأثیر بخار بر روی آن، به حرکت در می ‌آید و انرژی مکانیکی را به ژنراتور الکتریکی منتقل می نماید. این ژنراتور الکتریکی سپس انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی (جریان الکتریکی) تبدیل می نماید.